BlogCariera

O PERSPECTIVĂ ISTORICĂ privind utilizarea CALCULATORULUI în educație

O PERSPECTIVĂ ISTORICĂ privind utilizarea CALCULATORULUI în educație

Formarea cu ajutorul calculatorului (computer based training – CBT), sau mai precis o formă a acesteia, a fost experimentată pentru prima dată cu aproximativ jumătate de secol în urmă. O PERSPECTIVĂ ISTORICĂ privind utilizarea CALCULATORULUI în educație

  • În 1959 Don Bitzer de la Universitatea Illinois a creat sistemul PLATO – un sistem computer ce permitea formatorilor și cursanților să interacționeze în scopuri educaționale. După perfecționare, acest sistem a devenit predecesorul platformelor pentru e-learning de astăzi, așa cum este platforma
  • Comunitatea științifică leagă începuturile e-learningului și ale instruirii asistate de calculator (în sensul pe care îl cunoaștem astăzi) de activitatea profesorului american Patrick Suppes de la Universitatea Stanford. Acesta a fost primul cercetător care, în 1966, a pus la punct un sistem bazat pe utilizarea calculatorului în context educațional: CMI (Computer Managed Instruction) – instruirea gestionată de calculator. Era vorba în esență despre crearea unei serii de sisteme tutoriale care încercau să ofere suport în învățare pentru studenți și elevi.

 

 

Perioada Forme Suport tehnologic Caracteristici educaționale
Înainte de 1960 Evaluarea cu ajutorul ordinatorului Computere mainframe – de mari dimensiuni; limbaje-mașină complicate; utilizarea cartelelor perforate. Utilizat în principal în domeniul evaluării ; acest model viza instruirea informaticienilor.
1960-1975 CMI Instruirea controlată de calculator PLATO

(Computer Managed

Instruction)

Ordinatoare cu terminale grafice; primele limbaje educaționale de programare;

„notițele electronice” – precursorul

sistemelor de mesagerie instant și de

conferință on-line.

Primele sisteme tutoriale care încercau să ofere suport în învățare pentru studenți și elevi (Suppes).

Interacțiune și cooperare pentru a crea

conținuturi educaționale; Primele cursuri

electronice (courseware) (Bitzer).

1975-1985 CAL Învățarea asistată de calculator -IAC

(Computer Assisted

Learning)

Primele computere personale, portabile; primele rețele locale; programare în scop educațional. Învățarea asistată de ordinator pleacă de la principii behavioriste (sunt evaluate

răspunsurile); programe simple pentru învățare și evaluare; interacțiune locală

O PERSPECTIVĂ ISTORICĂ privind utilizarea CALCULATORULUI în educație

Perioada Forme Suport tehnologic Caracteristici educaționale
1985-1990 CBT

Formare bazată pe ordinator (Computer Based Training)

Computere tot mai puternice; apar primele domenii de internet (.com); interfețe grafice complexe. Modelul pedagogic în care persoana care învață are

un rol pasiv încă este dominant; odată cu

dezvoltarea capabilităților grafice și utilizarea multimedia începe treptat să se impună modelul cognitivist – constructivist. Apar cursurile interactive cu elemente de multimedia (courseware), al căror design este influențat tot mai mult de principiile constructiviste.

1990-1995 WBT Formarea prin intermediul Internetului

(Web Based Training)

Dezvoltarea Internetului global; computerele devin accesibile din punct de vedere economic; crește puterea de calcul a ordinatoarelor. Conținuturile educaționale încep să fie livrate prin intermediul Internetului dar și al CD-Rom.

Cursantul joacă un rol tot mai activ în propria

formare. Rolul celui care învață se modifică tot mai mult – perspectiva constructivistă domină în ceea ce privește designul programelor educaționale. Apare

interacțiunea (limitată) a utilizatorului de program

educațional.

Continuare…

Perioada Forme Suport tehnologic Caracteristici educaționale
1995-

2005

E-learning global (Învățarea

electronică)

Calculatoare extrem de puternice, ieftine; portabilitate extinsă; acces facil la Internet. Apar fenomene de tip „democratizare” digitală dar și

„segregare” digitală; cursurile, extrem de flexibile și adaptabile sunt livrate aproape exclusiv prin Internet; crește nivelul de interactivitate, se dezvoltă masiv

elementele de multimedia on-line (apar baze de date ce

includ obiecte educaționale diverse); modelele cognitivist- constructiviste constituie baza dezvoltării cursurilor on- line; modelul e-learning este adoptat pe scară largă de

mediul academic și cel de business.

2005-

astăzi

M-learning (Învățarea mobilă)

U-learning (Învățarea ubicuă)

Crește mult puterea de calcul și portabilitatea ordinatoarelor; se dezvoltă exploziv dispozitivele mobile (telefoane inteligente, tablete); se dezvoltă tehnologia wireless și crește foarte mult

viteza acesteia; rețelele sociale

domină Internetul.

Apare conceptul de „învățare oricând și oriunde”;

principiile pedagogice ale constructivismului social domină învățarea; cursanții își asumă tot mai mult răspunderea propriei formări; diluarea rolurilor educaționale

tradiționale – oricine poate deveni creator de obiecte

educaționale pe care le poate face publice prin intermediul

rețelelor sociale; se dezvoltă comunitățile virtuale de

învățare în care fiecare învață de la fiecare.

Please follow and like us:
error
Citeste si  Schimbarea convingerilor personale

Comment here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

error

Ti-a placut? Distribuie acum!

Follow by Email20m
Facebook12m
Facebook
20m
20m