Goticul impartaseste multe trasaturi formale si conceptuale asemanatoare cu folclorul si basmul, cee ace a fost adesea recunoscut. Dar istoria relatiei lor si implicatiile lor reciproce nu au primit o atentie sustinuta din partea criticilor. Folclorul si basmul in stil gotic au constituit primii pasi in stabilirea granitelor domeniului si conturarea semnificatiei acestuia pentru studiile literare si cinematografice, studii de istorie si folclor.


Unii dintre cei mai cunoscuti monstri ai goticului provin din folclor, cum ar fi vampirul si varcolacul, demonstreaza ca influenta folclorului asupra goticului nu este unidirectionala sau limitata istoric.
Vom vedea cum literatura gotica a contribuit la modelarea noului folclor local in spectrul Jack Spring-heeled Jack care bantuia Londra secolului al XIX-lea si, de asemenea, cum folclorul traditional Khmer a dat nastere unui nou stil in cinematografie, deruland filme de groaza in stilul gotic cambodgian in anii 1980.


Incepe sa se pregateasca, asadar, scena pentru studiul folclorului si basmului gotic prin urmarirea asemanarilor formale dintre genuri si istoria interrelatiilor lor, de la aparitia concomitenta a colectiilor de folclor si basme gotice si moderne la sfarsitul secolului al XVIII-lea.


Voi stabili distinctiile dintre folclorul gotic si basmul gotic si voi incepe o teoretizare a acestor forme prin ceea ce eu numesc „nostalgie negativa”, un concept care cuprinde tensiunile – dintre renasterea nostalgica si schimbarea progresiva,
Tipurile narative de baza ale basmului, naratiunile lui Vladimir Propp, formeaza, de asemenea, scheletul multor fictiuni gotice.
Naratiunile gotice si populare sau de basme sunt populate de personaje similare, conduse de impulsuri clare bune sau rele si supuse rezolutiilor fie absolut juste, fie absolut nedrepte.


Max Lüthi, pionier al studiilor basmelor populare enumera personajele comune. de povesti, cum ar fi „printesa fermecata si mamele vitrege rele” supuse „formelor extreme de recompensa si pedeapsa”.


In mod similar, David Punter descrie „personaje extrem de stereotipe”, inclusiv „eroine prada de terori nespuse”, care apar in gotic.


Situatiile de acasa uimitoare si periculoase ale protagonistilor gotici si basme ii propulseaza in calatorii periculoase prin castele labirintice, paduri interzise si munti inaccesibili.
Clive Bloom constata „o anumita reciprocitate intre gotic si poveste […] cu calatoriile lor intr-o lume ambigua a padurilor, vrajitoare, taietori de lemne, lupi si mame vitrege rele” si observa util unele comunicari specifice dintre scriitorii gotici si folclorici.


Cu toate acestea, criticile existente de obicei nu interogheaza in continuare implicatiile relatiei evidente dintre gotic, folclor si basm. Manuel Aguirre, de exemplu, scrie despre gotic ca „o parte a functiei genului este pastrarea unui folclor care dispare rapid”. Din traditiile populare, goticul mosteneste eroine care sunt amenintate cu viol, incest, mutilare, crima; sunt rapiti, inchisi, salvati; se confrunta cu monstruozitatea in toate formele ei. Totusi, folclorul gotic si basmul implica mai mult decat o mostenire simpla.


Cercetarile privind relatia dintre gotic, folclor si basme tind sa presupuna ca naratiunile populare, ca forma mai veche, influenteaza dezvoltarea goticului.


Desi acest lucru este adevarat, relatia a fost intotdeauna mult mai complexa, stilul gotic contribuind si la modelarea modului in care naratiunile populare au fost colectate, scrise si prezentate publicului.
Uneori distinctiile dintre gotic si folclor sau basm au devenit estompate in secolele al XVIII-lea si al XIX-lea, deoarece numerosi scriitori care au lucrat in toate aceste forme au produs o serie de lucrari hibride. Merita sa lamurim ca nu toate productiile gotice pot fi descrise ca folclor gotic sau basm gotic, chiar daca influentele populare patrund complet in gotic. De asemenea, in timp ce o mare parte a naratiunii populare contine elemente gotice sau proto-gotice, acestea nu sunt intotdeauna in prim plan.
Domeniul folclorului si basmului gotic include lucrari care supun figurile folclorice si naratiunile de basme unei reelaborari gotice, exagerand si explorand intunericul, violenta sau monstruozitatea gotica prezenta in traditia populara.
Folclorul gotic se refera la adaptari si insusiri gotice ale figurilor folclorice, cum ar fi vampirul, fantoma razbunatoare si mai tarziu varcolacul.


In astfel de texte figura folclorica este plasata intr-o naratiune gotica care poate diverge semnificativ de cea a originilor sale populare. Basmul gotic, pe de alta parte, tinde sa supuna naratiunilor traditionale intregi unei adaptari gotice, elaborand violenta, monstruozitatea si transgresiunea prezente in basmul sursa si modificand adesea finalul basmului.
Cu toate acestea, cele doua forme impreuna reprezinta o ramura specifica a relatiei goticului cu istoria. Naratiunile traditionale de folclor si basm ofera goticului posibilitatea unei ordini sociale si morale si un final fericit. O dinamica importanta in cadrul goticului este oscilatia sa intre subminarea structurilor fixe ale folclorului si basmului pentru scopuri mai progresive (sau disruptive) si pastrarea nostalgica a conservatorismului unor astfel de structuri. Aceasta dinamica ambivalenta o numesc nostalgie negativa. o dinamica importanta in cadrul goticului este oscilatia sa intre subminarea structurilor fixe ale folclorului si basmului pentru scopuri mai progresive (sau disruptive) si pastrarea nostalgica a conservatorismului unor astfel de structuri.


Nostalgia negativa


Goticul, este condus de nostalgia pentru intrigile traditionale ale folclorului si basmelor, exploatand aceste povesti care pot fi folosite pentru a-si atrage monstrii in stala umana.


Naratiunile populare si de basme cheie – eroul/eroina intr-o cautare imposibila, complotul casatoriei heteronormative – ii ajuta pe monstrii gotico-folcloric sa devina recunoscuti si acceptati ca „unul dintre noi”. Exista o simetrie seducatoare in trimiterea raufacatorilor in calatoria eroilor, in prezent cel mai vizibila in proeminenta vampirului simpatic in cultura populara milenara.
Tranzitia vampirului de la monstru la erou poate fi vazuta in influentul serial de televiziune Buffy the Vampire Slayer(1997–2003), in care vampirul carismatic si raufacator Spike sufera o transformare pentru a deveni iubitul eroinei, un personaj eroic si simpatic care se lupta cu implicatiile morale ale vampirismului sau.


Aceasta inversare a folclorului si a basmului face parte dintr-o miscare progresiva catre provocarea prejudecatilor si a discriminarii, folclorul si basmul gotic fiind implicati in mod special in miscari politice, cum ar fi feminismul al doilea val si interventia postcoloniala in productia academica si culturala (de exemplu, colectia de nuvele din 2001 a lui Nalo Hopkinson Skin Folk ).


Nostalgia negativa, deci, este esentiala pentru gotic si caracterizeaza medierea gotica a folclorului si a traditiilor basmelor. Folclorul gotic si basmul sunt produsul renasterilor concomitente ale modului gotic si ale naratiunii populare in Europa de la sfarsitul secolului al XVIII-lea.
Hibridizarea acestor genuri face vizibila dezvoltarea simbiotica a productiilor gotice, folclorice si de basme in acest moment, demonstrand interdependenta si influenta lor reciproca.

***


Sursa de inspiratie:

@ionutdragoi13

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here