Ce este permis si ce este gresit in redactarea LUCRARII DE LICENTA? CAPITOLUL I- CADRUL GENERAL

0
25

INTRODUCERE
CADRUL GENERAL

Examenul de absolvire consta din urmatoarele probe:

  1. evaluarea cunostintelor fundamentale si de specialitate
  2. sustinerea lucrarii de diploma.
    Fiecare student al Facultatii de Stiinte pentru Sanatate are obligatia de a-si alege tema lucrarii de diploma si cadrul didactic coordonator, respectand, pe parcursul elaborarii si prezentarii lucrarii, cerintele impuse de acesta.
    CAPITOLUL 1. CADRUL GENERAL
    1.1. RECOMANDARI STILISTICE
    Teza trebuie redactata intr-un limbaj impersonal, caracteristic lucrarilor de cercetare (nu se va utiliza persoana I-a singular sau plural). Lucrarea trebuie sa fie clara si concisa. Informatiile se vor prezenta coerent si corect, intr-o structura logica.
    Se va acorda atentia cuvenita eliminarii greselilor gramaticale si de editare. Pentru verificarea greselilor de editare selectati textul lucrarii de licenta si selectati limba Romana [Tools – Language – Set Language…] si ulterior [Tools – Spelling and Grammar…]. Pentru a scrie corect consultati dictionarul explicativ al limbii romane
    (http://dexonline.ro/).
    Inainte de semnele de punctuatie (virgula, punct, punct si virgula, doua puncte) nu se lasa spatiu. Dupa semnele de punctuatie se lasa intotdeauna spatiu. Dupa deschiderea si respectiv inainte de inchiderea unei paranteze (indiferent daca este paranteza dreapta sau rotunda) nu se lasa spatiu.
    Caracteristicile principale ale stilului stiintific sunt:

Obiectivitatea unei lucrari de licenta se realizeaza prin forma de adresare. Adresarea trebuie sa fie directa si impersonala (evitati folosirea persoanei I singular sau plural, utilizati persoana a III-a singular).

Exemplu: “Lucrarea de licenta este structurata dupa modelul …” este de preferat propozitiei “Am structurat prezenta lucrare de licenta dupa modelul… “.

Precizia textului lucrarii de licenta se obtine prin:

  • folosirea limbajului specific temei si domeniului abordat
  • evitarea omonimelor
  • evitarea expresiilor interpretabile (exemplu: „acum cateva decenii”, „in ultimii ani”, etc.) sau ambigue („dincolo de granita valorilor normale”).

De evitat folosirea abuziva a negatiilor (folosirea mai multor negatii in aceeasi propozitie).

Unitatea este asigurata prin folosirea unei terminologii constante, consacrate si standardizate. Daca nu este posibila standardizarea terminologiilor de specialitate utilizate, notiunile de specialitate vor fi explicate la prima aparitie in text.
Claritatea unui text este realizata de limbajul folosit (folositi un limbaj obisnuit; nu folositi „betia de cuvinte” din dictionarul de neologisme). Folositi fraze scurte, frazele lungi devin confuze si obositoare. Evitati folosirea expresiilor imprecise.
Definiti toate abrevierile utilizate in text.

Coerenta, caracterul logic al unui text asigura legatura dintre capitole si subcapitolele, continuitatea ideilor, astfel incat paragrafele sa decurga firesc unul dupa celalalt. Pentru asigurarea coerentei textului este necesara folosirea corecta a
prepozitiilor, conjunctiilor, adverbelor, locutiunilor utilizate ca operatori logici (toate acestea asigura relatiile dintre propozitii).
Cuvinte de legatura care asigura coerenta textului

Disjunctie

Conjunctii si adverbe coordonatoare „adica”, „de exemplu”, „pe langa”, „la fel” „sau”, „fie”, „nici”

Opozitie „dar …”

Cauza „caci”, „deci”, „intr-adevar”

Consecinta „in consecinta”, „prin urmare”

Analogie

Prepozitii s conjunctii subordonate „la fel ca”, „dupa cum …” „in afara de”, „numai daca”, „doar daca” „din contra”, „desi …” „pentru ca”, „dat fiind ca”, „de vreme ce …” „incat”, „asa ca”, „de maniera ca …”

Exemple de verbe si de locutiuni
„la asta se adauga si”, „este comparabil cu …” „difera de …” „este contrat cu”, „vizavi de …” „motivul este ca …” „rezulta din”, „urmeaza ca …”

Concizia. Este recomandat sa existe o proportie adecvata intre continutul de idei si numarul de cuvinte folosit pentru prezentarea ideii. Nu scrieti fraze daca puteti exprima ideea intr-o propozitie. Capacitatea explicativa si argumentativa a
absolventului este cu atat mai mare cu cat numarul de cuvinte folosit pentru exprimarea unei idei este mai mic.
Atentie! Nu scrieti fraze telegrafice!
Utilizati substantivele si verbele cu generozitate. Folositi cu moderatie adjectivele si adverbele.

Sobrietatea. Scopul unei lucrari de licenta este informativ si se poate atinge prin logica, forta demonstratiei.

Greseli: implicarea afectiva a autorului, abuz de figuri retorice. Stilul de scriere al textului lucrarii de licenta trebuie sa fie direct si sobru.

Forta textului unei lucrari de licenta este data de folosirea frecventa a verbelor fata de celelalte parti de vorbire (substantive, adjective, adverbe) si a timpilor, modurilor si diatezelor acestora. Este de preferat folosirea diatezei active.

Accesibilitatea stilului lucrarii de licenta depinde de lexicul utilizat. Lucrarea trebuie scrisa pentru a informa si a convinge de viabilitatea ideilor sustinute nu pentru a impresiona cititorul.

Evitati:
– Repetitia cuvintelor in propozitie: „Aceste fapte sunt de fapt fapte …”

Cacofoniile (cacofonie = suprapunere de sunete discordante; lipsa de armonie) sau pleonasmele (pleonasm = eroare de exprimare constand in folosirea alaturata a unor cuvinte, constructii, propozitii etc. cu acelasi inteles):
„o colectie perinefritica a fost pusa in evidenta in jurul rinichiului”: localizarea prinefritica inseamna in jurul rinichiului;„abces intrahepatic la nivelul ficatului”: daca este inrtahepatic e clar ca e la nivelul ficatului; „nu s-a evidentiat adenopatie anormala”: cuvantul adenopatie („boala a glandelor sau a ganglionilor limfatici care provoaca cresterea in
volum a acestora”, „afectiune a ganglionilor limfatici”

http://dexonline.ro/search.php?cuv=adenopatie) are semnificatia de boala;
„echipament de masurare a densitometriei osoase”: densitometrie inseamna masurarea densitatii; folosirea impreuna cu „masurare” e pleonasm;

„foarte unic”, „intr-o anumita masura unic”: unic („Care nu poate fi asemanat cu nimic (datorita exceptional, insusirilor sale exceptionale); incomparabil”

http://dexonline.ro/search.php?cuv=unic) nu accepta adjective;
„virusul HIV”: HIV este abrevierea la Human Deficiency Virus, care incorporeaza deja cuvantul virus; „forma si configurarea masei tumorale”: forma („Categorie care desemneaza structura interna si externa a unui continut, modul de organizare a elementelor din care se compune un obiect sau un proces.” – http://dexonline.ro/search.php?cuv=forma) si configurarea („A se intocmi intr-un anumit fel, a lua o anumita forma” http://dexonline.ro/search.php?cuv=configurare) „La nivelul plamanului drept s-a evidentiat 2 formatiuni nodulare, masurand in diametru 12×12 mm si respectiv 9×9 mm”: 2 cuvinte redundante „in diametru”, „respectiv”.

TERMENI SI FRAZE DE EVITAT
Urmatoarele expresiile si cuvintele (adaptat dupa ) trebuie evitate:
– Adverbe: sunt utilizate de cele mai multe ori abuziv.

– Glume sau jocuri de cuvinte: nu isi au locul intr-o lucrare de licenta. „bun”, „rau”, „frumos”, „stupid”, „grozav”, etc.: folositi cuvinte sau fraze precise cand evaluati calitatea unei metode (exemplu: metoda A necesita mai putine materiale in comparatie cu metoda B).

  • „perfect”: nimic nu este perfect.
  • „o solutie ideala”: e o judecata si in lucrarea de licenta nu avem voie sa emitem
    judecati.
  • “astazi”: astazi este ziua de ieri a zilei de maine.
  • curand”: cat de curand? (deseara? in urmatorii 10 ani?).
  • „am fost surprinsi sa …”: si ce-i daca ati fost?
  • „pare”: nu are importanta cum pare un anumit lucru.
  • „pare sa arate”: ceea ce conteaza sunt faptele.
  • „in termeni de …”: exprimare vaga.
  • „diferit”: diferit fata de ce? cat de diferit?
  • „multi”: termen vag (cat de multi?)
  • „probabil”: se foloseste doar ca si termen statistic.
  • „evident”: termen vag (evident pentru toata lumea?)
  • „impreuna cu”: foloseste doar „cu”
  • „aceasta”, „aceea”: se poate face referire la subiectul propozitiei anterioare, intreaga propozitie anterioara, intregul paragraf anterior, etc.
  • „eu voi descrie”: textul trebuie scris la impersonal.
  • „putin(e)”, „cel mai mult”, „toate”, „toti”, „oricare”, „fiecare”: trebuie folosite cu atentie. O lucrare de licenta trebuie sa transmita o informatie precisa.
  • „trebuie”, „ar trebui”: cine spune asta?

1.2. EXIGENTE ETICE
Lucrarea trebuie sa reflecte integral munca autorului. Sursele bibliografice vor fi mentionate in lista de referinte. Contributiile de sprijin din partea altor persoane sau institutii vor fi mentionate la „Multumiri”.
Plagiatul reprezinta un act de contrar conduitei academice. Prin plagiat se intelege utilizarea ideilor sau cuvintelor unei alte persoane, fara mentionarea sursei.
Reprezinta plagiat si preluarea fara citare a figurilor, tabelelor si schemelor.

Sursa: UMF Cluj-Napoca

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here