Principalele categorii de substante nutritive: roluri, necesar, ratie calorica zilnica

Principalele categorii de substante nutritive: roluri, necesar, ratie calorica zilnica

A.  Proteinele (protidele)

Proteinele sunt formate din aminoacizi in numar de 22-23, dintre care 8 sunt aminoacizi esentiali, indispensabili vietii, iar restul sunt aminoacizi neesentialii.

Cei 8 aminoacizi esentiali sunt:

  • Fenilalanina
  • Izoleucina
  • Leucina
  • Lizina
  • Metionina
  • Treonina
  • Triptofan
  • Valina

Rolurile proteinelor:

Rol plastic (regenereaza tesuturile uzate);

Rol structural (intra in structura enzimelor si a altor substante active);

Rol in apararea organismului fata de bolile infectioase (prin fabricare de anticorpi);

Rol trofic (de hranire a tesuturilor si a organismului); Rol energetic ( 1 gr de proteine= 4,1 calorii).

Clasificarea proteinelor alimentare (dupa calitatea lor)

  1. Proteine cu valoare biologica superioara:

Sunt proteinele care contin toti aminoacizii esentiali, aceste proteine sunt in majoritate de origine animala (ou, lapte, carne, peste, derivate).

  • Proteine cu valoare biologica inferioara

Sunt proteinele care nu contin toti aminoacizii esentiali si in general sunt proteine de origine vegetala (ex: zeina- proteina din porumb).

Calitatea proteinelor depinde de cantitattea si calitatea aminoacizilor continuti.

Necesarul si ratia de proteine

Necesarul de proteine: 1,5 gr de proteine/kg corp/zi; ratia de proteine reprezinta 15- 20% din ratia calorica zilnica.

Copiii, adolescentii, gravidele si persoanele in convalescenta au un necesar mai mare de proteine.

OMS: Pentru acoperirea nevoilor fiziologice si mentinerea starii de sanatate ar fi suficient:

  • la barbat: 0,57 g proteine/kg corp/zi
    • femeie: 0,52 g proteine/kg corp/zi

Practic, necesarul de proteine este 1,2-1,5 g proteine/kg corp/zi (85-100 g proteine pentru un barbat de 70kg). Ratia de proteine trebuie sa reprezinte 15- 20% din ratia caloric zilnica.

Copiii, adoiescentii, femeile gravide, convalescentii necesita cantitati mai mari de proteine, astfel:

  • 3-4 g/kg corp/zi= pentru copii intre 1-6 ani
  • 2-3 g/kg corp/zi=pentru copii intre 7-12 ani
  • 2-1,5 g/kg corp/zi=pentru adolescenti si femei gravide

Procentual, ratia de proteine trebuie sa acopere de la 10% pana la 16-18% din cantitatea totala de energie cheltuita; in medie= 15-20% din ratia caloric zilnica, aceste procente sunt mai mari la copii, adolescenti, femei gravide, convalescenti.

Alimente furnizoare de proteine: carne, peste, ou, lapte, branzeturi si derivate.

B.  Lipidele (grasimile)

Lipidele sau grasimile sunt de 2 feluri:

  1. Grasimi neutre sau trigliceride (sunt esteri ai glicerolului cu acizii grasi). Se gasesc in tesuturi ca principala forma de depozitare a energiei.
    1. Grasimi complexe- care pe langa acizii grasi mai contin si alte substante, ex: fosfolipidele. Acestea sunt lipide de constitutie.

Acizii grasi neesentiali: – acidul stearic

  • acidul palmitic
  • acidul oleic Acizii grasi esentiali: – ac. linoleic

– ac. linolenic

– ac. arahidonic

Rolui lipidelor:

  • Sursa de energie – 1gr lipide = 9,3 cal
  • Rol plastic formator
  • Faciliteaza absorbtia vitaminelor liposolubile (A, D, E, K )
  • Stimuleaza contractiile cailor biliare
  • Dau gust bun mancarurilor mai ales cand sunt emulsionate (smantana, maioneza, frisca).

Ficatul are rol principal in metabolizarea grasimilor. Un regim alimentar cu exces de grasimi duce la steatoza hepatica (“ficatul gras”)

Necesarul de lipide este de 1,5 gr/kg corp/zi.

Ratia de lipide trebuie sa reprezinte 20-35% din ratia calorica zilnica.

C.  Glucidele (hidrocarbonate sau hidrati de carbon)

Glucidele se mai numesc hidrocarbonate sau hidrati de carbon si sunt de 3 categoni:

  1. Monozaharide- contin atomi de carbon, ex: glucoza, fructoza (glucidul din fructe), galactoza, (glucidul din laptele matern);
    1. Dizaharide- zaharoza, lactoza, maltoza, celobioza;
    1. Polizaharideunele sunt digerabile, ex: amidon, dextrine, glicogen, iar altele sunt nedigerabile- celuloza si pectina.

Rolui glucidelor

  • Rol energetic- 1gr glucide= 4,1 cal (ca la proteine)
    • Lipidele si glucidele se pot inlocui intre ele ca sursa de energie
  • Rol in metabolism:
    • Lipsa glucidelor din alimente duce la hipoglicemie;
  • Excesul duce la hiperglicemie si la DZ;
  • Glucoza este un tonic bun pentru celula hepatica si hematii (sursa de energie);
  • Glucoza asigura energie pentru SNC si sistemul muscular;

–  Glucoza este consumata preferential de catre sistemui muscular in activitate

  • Dau gust bun (dulce) mancarurilor (patiserie, prajituri)

Glucidele nedigerabile (celuloza si pectinele)

  • Nu au valoare nutritiva ridicata, dar au efecte benefice pentru organism.
    • Regleaza tranzitul intestinal si previn cancerul de colon, constipatia, colita, hemoroizii.
    • Ajunse in colon, glucidele nedigerabile constituie un substrat favorabil pentru dezvoltarea florei de fermentatie.

Necesarui si ratia de glucide:

  • Necesarul de glucide: 4-9gr/kg corp/zi
    • Ratia de giucide 55-65% din ratia calorica zilnica.

Vezi si care sunt Cele mai mari Reduceri online Zilnice din Romania.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *