Efectele aportului neadecvat de energie

Efectele aportului neadecvat de energie

In conditiile unei alimentatii care nu asigura un aport suficient de calorii, organismul este obligat sa apeleze la propriile sale rezerve, in primul rand din grasimea de rezerva, apoi din tesutul muscular. Consecinta este casexia (slabirea organismului) insotita de: scaderea capacitatii de munca, oboseala, apatie, scaderea rezistentei la infectii.

Surplusul de energie se depune sub forma de  grasime si apare obezitatea,  care este insotita de:

  • dislipidemie (cresterea colesterolului si a trigliceridelor)
  • ateroscleroza (ATS)
  • hipertensiunea arteriala (HTA), diabetul zaharat (DZ), litiaza biliara
  • artroze (intepenirea articulatiei)

Elementele minerale

  • Sunt foarte importante in alimentatie desi reprezinta doar 6% din greutatea corporala.
  • Se mai numesc si bioelemente deoarece ajuta la desfasurarea proceselor metabolice.
  • Cele mai multe se gasesc sub forma de saruri minerale sau solutii saline.

Dupa cantitatea in care se gasesc in organism se impart in:

—>macroelemente si microelemente.

—>Macroelemente: in numar de 11: C, H2, O2, N2, Ca, P, Na+, K, Cl2, Mg, S.

—>Microelemente (oligoelementele): in numar de 10: Fe, Cu, Zn, FI, I2, Co, Mn, Mo, Cr, Se.

Rolurile elementelor minerale

  • Toate elementele minerale sunt esentiale pentru ca organismul nu le poate sintetiza sau inlocui
  • Intra in structura celulelor si lichidelor din organism
  • Intra in structura oaselor si dintilor: de ex.: Calciu si Fosforul
  • Influenteaza permeabilitatea membranelor celulare
  • Au rol in mentinerea presiunii osmotice si a echilibrului acido bazic
  • Intra in structura enzimelor si hormonilor care ajuta la desfasurarea proceselor metabolice din organism
  • Intervin in contractia musculara
  • Intervin in reactivitatea sistemului nervos

Sodiul (Na)

  • Sodiul este principalul eletrolit cationic al lichidelor extracelulare.
  • Un organism de 70 kg contine 100 g de sodiu;
  • In alimente, el se gaseste sub forma de saruri (sarea de bucatarie);
  • Absorbtia sodiului se face in intestin usor si aproape integral;
  • Rinichiul are posibilitatea de a mari sau micsora eliminarea sodiului dupa necesitate.

Necesarul zilnic de sare in medie la adult este 1-2 g/zi, dar se poate mentine o

balanta si cu cantitati mai mici:

  • In regimul hiposodat: 0,5 g/zi

–        In regimul desodat: dieta absolut fara sodium (sare)

Carenta de sodiu se manifesta prin:

  • sete exagerata
  • deshidratarea tegumentelor si mucoaselor

–         hemoconcentratie

  • cresterea proteinemiei si scaderea Ca
  • oboseala, cefalee
  • crampe musculare
  • semne de colaps vascular
  • scaderea secretiei si aciditatii sucului gastric

Depasirea ratiei fiziologice de Na este o problema de sanatate publica, deoarece omul modern s-a obisnuit sa consume multa sare (10-20 dzi).

Excesul de sodiu duce la:

  • cresterea retentiei de apa in tesut cu formare de edeme
  • hipertensiune (HTA) si alte afectiuni cardiace
  • ateroscleroza (ATS)
  • ciroza ascitogena

Consumul de sare trebuie micsorat considerabil, chiar contraindicat la  femei gravide, in afectiuni renale, in hepatite si ciroze ascitogene, in tratamentele cu cortizon, in tratamentele cu hormoni.

Calciul

  • favorizeaza absorbtia vitaminei B12 din intestine;
  • participa   la    mecanismul   contractiei   musculare   si   la    reglarea    permeabilitatii membranelor celulare;
  • impreuna cu Mg, diminueaza excitabilitatea neuro-musculara, ceea ce justifica folosirea sarurilor de Mg (sulfat de Mg) in neuropsihiatrie.

Absorbtia Ca din alimente este favorizata de prezenta lactozei.

Nivelui calcemiei in organism este reglat de cei 2 hormoni tiroidieni:

  • parathormonul= creste calcemia
  • calcitonina= scade calcemia

Necesarul zilnic de Ca este mult mai mare la copii si adolescent, astfel:

o 0-1 an= 500-600 mg/zi

o 1-9 ani= 400-500 mg/zi

o 10-15 ani= 600-700 mg/zi

o 16-20 ani= 500-600 mg/zi

  • Adulti= 400-500 mg/zi
  • Femeile gravide in luna a 6-a si femeile ce alapteaza= 1000-1200 mg/zi

Carenta de Ca conduce la:- rahitism (la copii)

– osteoporoza (la persoane adulte si varstnice)

Surse de Ca: lapte, branzeturi. In lapte: 120 mg/100 ml

In branzeturi: de 7 ori mai mult (mai ales in zer). Nivelul calcemiei este reglat de 2 hormoni tiroidieni:

  • parathormonul = creste calcemia
    • calcitonina = scade calcemia

Vezi care sunt si Cele mai mari Reduceri online Zilnice din Romania.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *