• Email: terapiionline@gmail.com
  • Address: Iasi, Romania

Email! terapiionline@gmail.com

VALORILE OLIMPICE- Educația pentru pace și cooperare

Simbolistica olimpică modernă încearcă să readucă valorile și crezul celei mai mari competiții sportive a lumii antice – Jocurile Olimpice: focul sacru, pacea olimpică (“armistițiul sacru”), respectul pentru adversar, căci fără el nu ar exista competiție, încrederea în deciziile luate de către arbitri, onoarea și plăcerea de a participa, încrederea că prin sport se pot înlătura barierele de orice natură etc.

 

Olimpismul modern se adresează tuturor, fără nici o discriminare de orice natură: gen, vârstă, rasă, etnie, confesiune religioasă, apartenență politică, statut social, persoane cu dizabilități, acesta fiind idealul într-o societate civilizată.

 

Olimpismul promovează respectul față de sine și față de cei din jur, respectul față de valorile culturale și acceptarea diversității culturilor, toleranța, spiritul de echipă și de fair-play, combaterea agresivității și violenței, atât în arenele sportive, cât și în viața zilnică, lupta împotriva folosirii substanțelor interzise etc.

 

Educația relativă la mediu

“Îţi mulţumim pentru pământul tău pe care am alergat. Mulţumim pentru aerul care ne permite să respirăm. Pentru apele care ne dau de băut. Pentru soarele care ne dă lumină şi putere.”

 

Jurământul olimpic antic

Protejarea mediului înconjurător și a resurselor este unul din obiectivele Educației olimpice, ale Olimpismului. Conștientizarea influenței pe care le au acțiunile prezente pentru calitatea vieții generațiilor viitoare, constituie un pas în relația om-oameni-mediu:

  • evitarea exploatării excesive a resurselor naturale;

 

  • folosirea economică a energiei electrice, apei, gazelor naturale etc.; reciclarea materialelor;

 

  • trierea resturilor menajere, ambalajelor etc.; protejarea florei și faunei;
  • plantarea copacilor etc.;

 

  • a fi voluntar în campanii/acțiuni de protejare a naturii etc.

 

Alegerea unui anumit stil de viață, a relaționării cu mediul înconjurător, aparține fiecărui individ, iar modul de manifestare se reflectă în gradul de poluare: „cât”, „cum”, „ce” se consumă; „unde”, „cât”, „ce” se aruncă…, „cât”, „cum”, „ce” se reciclează etc.

 

Simțul responsabilității față de mediul înconjurător se formează încă de la vârstă fragedă, prin intermediul familiei, unităților de învățământ, comunitate etc., ca mai târziu prin autoeducație și exemplu personal să se transmită mesajul mai departe.

 

Atitudinea față de mediu se poate schimba, prin dobândirea unor cunoștințe de bază și obiceiuri sănătoase, în ceea ce privește rezolvarea problemelor mediului imediat a fiecărui individ (a spațiului său de acțiune).

 

Educația pentru participare și democrație

 

Prin participare la diverse activități, tinerii au posibilitatea cunoașterii și, în timp, a formării capacității de triere și utilizare a informațiilor pe care le primesc (pe diverse căi: cursuri școlare, internet, studiul bibliografic, mass-media etc.), în funcție de nevoile/cerințele individuale și colective.

 

În Educația olimpică se pleacă de la premisa că orice idee contează și este și valoroasă dacă ea poate fi fructificată, dacă se poate pune în practică și are un impact/o finalitate reală, adică răspunde pozitiv, prin găsirea unei/unor soluții în rezolvarea unei probleme.

 

Implementarea valorilor fundamentale ale Olimpismului (toleranța, nonviolența, spiritul de fair-play, spiritul de echipă etc.) pregătește tânărul în formare pentru integrarea sa în societate folosind principiile democrației în comportamentul cotidian, în muncă, în viață.

 

Educația olimpică oferă posibilitatea tinerilor de a se exprima liber (opinii, atitudini, manifestări artistice etc.), și de a valorifica aptitudinile deosebite ale acestora (sportive, artistice, organizatorice etc.), astfel, prin participarea lor activă și conștientă, tinerii își pot exprima opțiunile în ceea ce privește propria educație sau activitățile de loisir.

 

Educația nutrițională

 

„Mâncăm pentru a trăi și nu trăim pentru a mânca”; campionii olimpici constituie un model de disciplină în viață (programul zilnic de antrenament, atitudinea în competițiile sportive și față de activitățile de timp liber, alimentație etc.).

 

În Antichitate pregătirea sportivilor pentru Jocurile Olimpice presupunea o dietă strictă, un program sever de antrenament, refacere și alimentație, sub îndrumare specializată (antrenori, medici, maseuri, nutriționiști), fără de care, sportivului nu i se admitea intrarea în arena sportivă.

Necesarul zilnic de alimente pentru fiecare individ în parte este în strânsă legătură cu stilul său de viață (necesar/consum de energie pentru activitățile zilnice; “ce”, “cât”, “cum”, “când” se consumă: alimente, exercițiu fizic etc.).

 

Poluarea, ritmul alert de lucru (de viață), alimentația haotică (atât cantitativ, cât și calitativ), într-o societate bazată pe tehnologie, perturbă sistemul productiv al individului ceea ce presupune o necesitate formarea și dezvoltarea unei atitudini sănătoase în ceea ce privește dieta, echilibrul dintre muncă și refacere, relaxare, activități de loisir, cu alte cuvinte regimul de viață a fiecărui individ.

 

Educația olimpică, prin obiectivele sale, poate forma și dezvolta capacitatea tânărului de a alege un mod de viață sănătos, conștientinzând că toate acțiunile sale au repercusiuni individuale și colective.

 

Educația pentru timpul liber

 

În zilele noastre tinerii doresc să își petreacă timpul liber sub forma unor activități cât mai diversificate, care să îmbine plăcutul cu utilul.

 

Din această perspectivă, Educația olimpică, prin mijloacele sale, acoperă o arie extinsă de cerințe ale tinerilor (ofertă bogată de activități de loisir).

 

Competițiile/activitățile sportive (exercițiul fizic, sporturi, excursii tematice, tabere etc.) oferă posibilitatea de a se întâlni cu adversarul/partenerul, dar și de a își depăși propriile limite, de a efectua exercițiul fizic în aer liber în funcție de preferințe (locație, ambient, anotimp, ramură de sport etc.).

 

Încă din Antichitate, Olimpismul s-a caracterizat și prin latura artistică și culturală. Astăzi, prin Educație olimpică, se pot valorifica aptitudinile artistice în timpul liber (dans, muzică, sculptură, literatură, teatru, pictură, fotografie etc.).

 

Ambasadori siguri, campionii olimpici constituie modele pentru tânăra generație, iar întâlnirile cu aceștia pot promova, impulsiona practicarea sportului, exercițiului fizic, oferă posibilitatea cunoașterii reale a succesului sportiv, prin discuții, dezbateri, dar și susținerea favoriților prin vizionare meciuri, competiții sportive, filme cu tematică sportivă/olimpică, realizare de diverse colecții etc.

 

Activitățile pe bază de voluntariat sunt specifice Educației olimpice, spre exemplu campanii/acțiuni umanitare, de protejare a mediului înconjurător, de promovare a sănătății prin mișcare etc.

blank

AboutLa Farmacia De Cuvinte

- Medicinist, Psiholog, Blogger

LEAVE A REPLY

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

NEWSLETTER SaptamanalABONARE