TIPURI DE COMUNICARE
Cea mai buna forma de comunicare este cea fata in fata (orala), consistenta mesajelor fiind mult diminuata in cazul celorlalte forme de comunicare.
Mesajul scris. Caracteristicile pe care trebuie sa le posede un mesaj scris pentru a fi eficient sunt urmatoarele: sa fie usor de citit, sa fie corect, sa fie adecvat directiei de transmitere, sa fie bine gindit.
COMUNICAREA ORALA | COMUNICAREA SCRISA |
Are grad ridicat de personalizare | Are grad ridicat de formalizare |
Feedback-ul apare imediat | Feedback-ul este intirziat |
Nu se inregistreaza | Ramine o inregistrare (permanenta) |
Este eficienta pentru mesajele simple | Este eficienta pentru mesajele complexe |
Apare o pierdere de acuratete a mesajului | Pastreaza acuratetea mesajului |
Informatie non-verbala disponibila | Informatie non-verbala indisponibila sau redusa |
Inainte de a comunica ceva in scris trebuie sa stabilim scopul pentru care dorim sa transmitem un mesaj. Trebuie sa clarificam daca: este necesara transmiterea mesajului, reactia de raspuns este favorabila, mesajul transmis are sanse sa isi atinga scopul.
Dupa ce am clarificat cele de mai sus, urmatorul pas in scrierea mesajului este clarificarea si sistematizarea ideilor. Acest proces cuprinde urmatoarele faze: generarea ideilor, sistematizarea lor, organizarea materialului, ultima faza constind in scrierea efectiva a mesajului, incepind cu redactarea, editarea si punerea lui in forma adecvata.
A GINDI SI A SCRIE SUNT DOUA PROCESE DIFERITE!
In general etapa de gindire constituie aproximativ 40% din timpul necesar intocmirii unui mesaj scris, iar etapa de scriere propriu-zisa restul de 60%.
DE CE ESTE IMPORTANTA COMUNICAREA IN FORMA SCRISA?
Comunicarea in scris ne ajuta sa devenim mai sistematici in gindire. Studierea atenta a semnificatiei, pentru a cunoaste precis nuantele, este o conditie a calitatii mesajului.
EFICIENTA COMUNICARII
In cazul emitatorului, eficienta comunicarii se determina comparind:
In cazul receptorului, eficienta comunicarii se bazeaza pe: ceea ce crede ca i-a fost spus, ceea ce se astepta sa ii fie spus, ceea ce asculta, ceea ce intelege, ceea ce admite, ceea ce retine, ceea ce simte.
Statistic, in procesul comunicarii retinem:
Dupa Albert Mehrabian dimensiunile comunicarii sunt:
Dimensiunile comunicarii dupa Albert Mehrabian
- Medicinist, Psiholog, Blogger